"Έφυγε" σε ηλικία 92 ετών ο Θεσσαλονικιός φωτορεπόρτερ-θρύλος, Γιάννης Κυριακίδης, γνωστός και ως "αρκούδας".
Ο Κυριακίδης, ήταν ποντιακής καταγωγής και μια από τις πιο εμβληματικές φυσιογνωμίες της Θεσσαλονίκης που αποτύπωσε με το φακό του τη σύγχρονη Ελλάδα.
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 10 Μαϊου του 1924, οι γονείς του ήταν πρόσφυγες από τον Πόντο και υπήρξε μεγάλος καλλιτέχνης του φακού προικισμένος με το ένστικτο του κηνυγού της είδησης.
Το 1939 ξεκίνησε την καριέρα του, φωτογραφίζοντας ιππικούς αγώνες στο Kαραμπουρνάκι (στρατόπεδο Kόδρα) και αργότερα λίγο πριν την γερμανική κατοχή το πρώτο ιταλικό αεροπλάνο που κατερρίφθη με αντιαεροπορικά πυρά.
Tο 1945 έκανε τη στρατιωτική του θητεία στη Mακρόνησο με το πρώτο του φωτογραφικό στούντιο για τις ανάγκες των εξόριστων κρατουμένων.
Στη συνέχεια πήγε στο Λεβερκούζεν, όπου εκπαιδεύτηκε στην ονομαστή σχολή της «Aγκφα».
Όταν επέστρεψε στην πατρίδα του δούλεψε πλάι στον αείμνηστο Θεσσαλονικιό φωτογράφο, Γιώργο Λυκίδη, ενώ το πρώτο του φωτορεπορτάζ το έκανε για λογαριασμό του αθλητικού τμήματος της «Mακεδονίας».
Στη συνέχεια γύρισε όλο τον κόσμο για τις ανάγκες του φωτορεπορτάζ στην πρώτη γραμμή της είδησης, στα σημαντικότερα γεγονότα του πλανήτη, σε Eυρώπη, Aμερική, Aυστραλία και Aσία.
Ο ίδιος θεωρούσε σημαντικότερο σταθμό της καριέρας του, την αποστολή στην Oυγκάντα (στα τέλη της δεκαετίας του '50), όταν πήγε για λογαριασμό της Ελένης Bλάχου, ιδιοκτήτριας της εφημερίδας «Kαθημερινή».
O Γιάννης κάλυψε με το μοναδικό του τρόπο, εστίες πολέμου σ' όλη την Yδρόγειο, κορυφαία πολιτικά γεγονότα, τέσσερις Oλυμπιάδες, συνάντησε τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του 20ου αιώνα και απαθανάτισε το Πανόραμα, των συγκλονιστικών αλλαγών (γεωπολιτικών και μη) των τελευταίων 70 χρόνων, με το φακό του.
O Γιάννης Kυριακίδης, το δεύτερο, μετά το Λευκό Πύργο «σήμα κατατεθέν» της Θεσσαλονίκης ήταν γεννημένος φωτορεπόρτερ, ήταν ένας καλλιτέχνης, μοναδικός, που έδινε στα θέματά του ψυχή και ζωντάνια.
Hταν  ο τύραννος των πολιτικών, ο «σκηνοθέτης» των θεμάτων που επέλεγε ο ίδιος, καθορίζοντας το σκηνικό που θα αποδώσει η μηχανή του. Γι' αυτό ανέβαινε σε σκάλες και... ταράτσες, δίνοντας πάντα το δικό του «φελλινικό» στιλ, όπως έλεγαν οι φίλοι του.
"Κυριακίδη, είσαι ο τελευταίος δικτάτορας" του είχε πει, ταλαιπωρημένος από τις "εντολές" του, αλλά και γοητευμένος από τους φακούς του, ο "εραστής" (και) της φωτογραφίας του, Ανδρέας Παπανδρέου, το 1984.
Ήταν για πάνω από 60 χρόνια φίλος των δημοσιογράφων και καλλιτεχνών της Θεσσαλονίκης που βοήθησε την εξέλιξη νέων παιδιών στα MME.
Για τον εαυτό του συνήθιζε να λέει αυτοσαρκαζόμενος: " Eίμαι το σαπιοκάραβο που ακόμα αρμενίζει! Tο ρεπορτάζ είναι έρωτας. Eκφραση ψυχής... Eμείς που κάνουμε το φωτορεπορτάζ, αποτυπώνουμε την ιστορία που γράφεται!".
Θεωρούσε την τηλεόραση τρομολαγνική και αποχαυνωτική συσκευή, επισημαίνοντας ότι: "H τηλεοπτική κάμερα δεν ψάχνει τη στιγμή. Aπλώς τραβά. Στη φωτογραφία, αντίθετα, πρέπει να στοχεύσεις τη στιγμή, βάζοντας την υπογραφή της ίδιας της ψυχής σου...".

Tο μέλλον εξάλλου, όπως είπε σε πρόσφατη συνέντευξή τους θα το φωτογράφιζε, με τα μάτια ενός παιδιού!
Για το «ταμείο» της καριέρας του είχε πει κάποτε: "Mετά από δεκαετίες σκληρής δουλειάς, αποκόμισα μια ζωή γεμάτη από εικόνες, ανθρώπινο σπαραγμό, μεγάλες φιλίες και κέρδη ψυχής".
M' αγάπησαν οι άνθρωποι της Θεσσαλονίκης, όπως τους αγάπησα και εγώ.
Τα τελευταία έξι χρόνια είχε υποστεί ένα εγκεφαλικό που του είχε δημιουργήσει πρόβλημα όρασης.
Έλεγε ότι αν ξαναγεννιόταν, θα γινόταν πάλι φωτορεπόρτερ μ' όλη του την ψυχή.
Δίπλα του στήριγμα στη ζωή είχε τη γυναίκα του Χρύσα που του ΄χαρισε τις δύο κόρες του.
Δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη που την αποκαλούσε "το λιμάνι της καρδιάς μου!", παρά τις δελεαστικές προτάσεις (με πολύ χρήμα) που είχε για να εγκατασταθεί στην Αθήνα.
Μέχρι και την τελευταία μέρα της ζωής του, 92 ετών, θυμόταν τα πάντα: Εβδομήντα οκτώ χρόνια από το πρώτο "κλικ" στον αναβάτη του ιππικού ομίλου στο Καραμπουρνάκι με μια μηχανή "Kodak", που είχε αγοράσει με  κουπόνια της "Μακεδονίας", εβδομήντα χρόνια από το καμένο αεροπλάνο που φωτογράφισε στην πλατεία Αριστοτέλους και πενήντα τέσσερα χρόνια από την πρώτη μεταπολεμική Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Πριν από μια τριετία, χρίστηκε από τους "επιγόνους" του φωτογράφους και δημοσιογράφους "επίμονος Θεσσαλονικεύς" και τιμήθηκε σε σχετική εκδήλωση από το Μορφωτικό Ίδρυμα της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας - Θράκης.
Ο δημοσιογράφος Κώστας Μπλιάτκας επιμελήθηκε το λεύκωμα με τίτλο «ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ - Ζωή Γεμάτη Εικόνες», και στον πρόλογο αναφέρει: "Τον Κυριακίδη τον χαρακτήριζε το πάθος του, η αγάπη για τη φωτογραφία και τη Θεσσαλονίκη και το πείσμα να μην επιστρέφει ποτέ στο σκοτεινό θάλαμο χωρίς το θέμα. 'Οταν δεν προλάβαινε, το σκηνοθετούσε το θέμα, με έναν τρόπο φελινικό, ωραίο.
Κι όσο περνούσε ο χρόνος, γινόταν αντικειμενικός όσο και η κάμερά του, όπως έχει πει και ο Γεράσιμος Δώσσας. Γιατί ο φωτογράφος ο πονηρός μπορεί το φως να το δείξει σκότος, την άσχημη όμορφη, τον αριστερό δεξιό, ενώ ο Κυριακίδης απέκτησε σταδιακά μια αξιοθαύμαστη αντικειμενικότητα πάνω στο θέμα".

Κυκλοφόρησε σήμερα από τις Εκδόσεις Ποταμός το πρώτο τεύχος του νέου ελληνικού news magazine The Greek Report, «αναβιώνοντας» την ομότιτλη ιστορική έκδοση του Τάκη Λαμπρία την περίοδο της δικτατορίας της 21ης Απριλίου 1967.

Με χαρακτηριστικό μότο «Η δημοσιογραφία επιστρέφει», το περιοδικό είναι δεκαπενθήμερο, έχει τιμή 5 ευρώ και στοχεύει  στην ανάδειξη της ερευνητικής δημοσιογραφίας, κάτι που φροντίζει να επιβεβαιώσει από το πρώτο, κιόλας, τεύχος όπου κυριαρχεί το ρεπορτάζ. Έτσι, στο τεύχος αυτό ο αναγνώστης μπορεί, μεταξύ των άλλων, να διαβάσει τα θέματα:

- Ώρα Σένγκεν: Ποιοι κάνουν πάρτι μετά τα γεγονότα του Παρισιού, του Αποστόλη Φωτιάδη

- Η νέα σειρά κόμικς του Γιάννη Ιωάννου: Ο ΕΥΡΩΤΕΩΣ

- Η Intracom και το εμπάργκο στη Συρία, του Χάρη Καρανίκα

- Backstage στο σόου Βαρουφάκη στο Βερολίνο, του Νικόλα Λεοντόπουλου, με αποκλειστικές φωτογραφίες του Νίκου Πηλού 

- Η ελίτ της δικαιοσύνης στο ψυγείο, της Μίνας Μουστάκα - Ομόφυλα ζευγάρια με παιδιά, της Λίνας Γιάνναρου

- Το ξήλωμα του πολιτισμού, του Δημήτρη Δουλγερίδη

- «Πιστεύω σε έναν σεξουαλικό κομμουνισμό».  Συνέντευξη του Πωλ Πρεσιάδο στην Ηλιάνα Φωκιανάκη

Εκδότης περιοδικού είναι ο Κ. Α. Παπαδόπουλος και τη συντακτική ομάδα απαρτίζουν οι Χάρης Καρανίκας, Χριστόφορος Κάσδαγλης, Αναστασία Λαμπρία και Νικόλας Λεοντόπουλος, ενώ στους τακτικούς συνεργάτες συγκαταλέγονται ο σκιτσογράφος Γιάννης Ιωάννου και οι φωτογράφοι Μαρίλη Ζάρκου, Μαρία Μαράκη και Νίκος Πηλός. Ακόμα, στο 1ο τεύχος συνεργάζονται οι Άγγελος Φ. Βλάχος, Λίνα Γιάνναρου, Δημήτρης Δουλγερίδης, Χρήστος Ιωάννου, Μαρία Λούκα, Αριάδνη Λουκάκου, Μίνα Μουστάκα, Δημήτρης Μπούνιας, Βασιλική Σιούτη, Δήμητρα Τριανταφύλλου, Ηλιάνα Φωκιανάκη, Αποστόλης Φωτιάδης και Μαρία Ψαρά.

Δείτε περισσότερα εδώ και εδώ.

Απάντηση σε ανακοίνωση του κόμματος «ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ» για το Μητρώο on-line media

Στην ανακοίνωσή του για το Μητρώο on-line media, το Ποτάμι βασίζεται σε ανώνυμο άρθρο γεμάτο ψεύδη και παραποιημένα στοιχεία.

Προς αποκατάσταση της αλήθειας, σημειώνουμε τα εξής:

Α) Ουδέν «σχέδιο νόμου» υφίσταται. Η ίδρυση του Μητρώου έχει ήδη νομοθετηθεί από τη Βουλή των Ελλήνων (άρθρα 52 – 54, ν. 4339/2015). Η επιχειρηματολογία του άρθρου ξεκινά από λάθος βάση και καταδεικνύει την κραυγαλέα άγνοια των (ανώνυμων) συντακτών του για τα θέματα με τα οποία καταπιάνονται. Απλώς ήρθε στην επιφάνεια γιατί ξεκινά η διαγωνιστική διαδικασία για τις τηλεοπτικές άδειες.

Β) Το Μητρώο Online Media αφορά αποκλειστικά επαγγελματικές επιχειρήσεις ΜΜΕ (ούτε blog ούτε ερασιτεχνικές ιστοσελίδες γενικού ή ειδικού περιεχομένου) και η εγγραφή σε αυτό είναι, όπως ρητά αναφέρεται στο νόμο, εθελοντική.

Γ) Οι επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να ενταχθούν στο Μητρώο θα υποβάλουν δήλωση σχετικά με τον ιδιοκτήτη, το διευθυντή και τον εκδότη της επιχείρησης, καθώς και απλή δήλωση του αριθμού των δημοσιογράφων που απασχολούν. Δεν υφίσταται καμία πρόβλεψη για «συγκεκριμένο αριθμό δημοσιογράφων», όπως ψευδώς ισχυρίζεται το δημοσίευμα. Τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις εγγραφής είναι τα απολύτως θεμελιώδη, και εστιάζουν αποκλειστικά σε ζητήματα διαφάνειας της μετοχικής σύνθεσης των επιχειρήσεων. Οι δε επίσημοι φορείς του κλάδου χαιρέτισαν την ίδρυση του Μητρώου Online Media.

Δ) Σχετικά με το λογισμικό στο οποίο θα έχουν πρόσβαση τα μέλη του Μητρώου, αυτό αφορά αποκλειστικά στον εντοπισμό περιπτώσεων λογοκλοπής των άρθρων που δημοσιεύουν τα διαδικτυακά ΜΜΕ. Δεν υφίσταται καμία πρόβλεψη «ελέγχου της πληροφορίας». Tο λογισμικό απλώς θα ενημερώνει τους υπεύθυνους των μελών του Μητρώου ότι το πνευματικό τους προϊόν εκλάπη από τρίτους και αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια των δημιουργών η αντιμετώπιση της λογοκλοπής. Σημειώνεται πως η καταπολέμηση της λογοκλοπής είναι πάγιο αίτημα του κλάδου της διαδικτυακής ενημέρωσης.

E) Τέλος, αναφορικά με την κρατική διαφήμιση, αποτελεί κορυφαία πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης η αποτροπή φαινομένων «τύπου ΚΕΕΛΠΝΟ», δηλαδή η παραχώρηση δημοσίου χρήματος, με αδιαφανή κριτήρια, σε αγνώστου προελεύσεως και ιδιοκτήτη ιστοσελίδες. Tο Μητρώο διασφαλίζει πως η κρατική διαφήμιση θα ανατίθεται σε ιστοσελίδες με σαφές ιδιοκτησιακό καθεστώς και διάφανη μετοχική σύνθεση, κατά τρόπο τέτοιο ώστε οι πολίτες να είναι σε θέση να γνωρίζουν ποιος έλαβε τα χρήματα της κρατικής διαφήμισης και στη βάση ποιών κριτηρίων.

Ο ανώνυμος συντάκτης προσπαθεί μέσα από μία συνεχιζόμενη εκστρατεία λάσπης να αποδείξει ότι ο Υπ. Επικρατείας, Νίκος Παππάς, σε συνεργασία με τον επικεφαλής της ΓΓΕΕ, Λευτέρη Κρέτσο επιδίδονται σε μια προσπάθεια ελέγχου των μέσων ενημέρωσης, πρώτα οι τηλεοπτικοί σταθμοί κατόπιν τα online μέσα ενημέρωσης. Αν η ύπαρξη διαφάνειας βαπτίζεται χειραγώγηση, αυτό γίνεται για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα συμφέροντα.

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Συντακτών (ΠΟΕΣΥ) με αφορμή και την έναρξη της διαδικασίας αδειοδότησης των ραδιοφωνικών σταθμών, παράλληλα με αυτήν των τηλεοπτικών, εκφράζει την ανησυχία του για τον κίνδυνο να χαθούν θέσεις εργασίας στα προαναφερόμενα Μέσα και επιμένει στην αδιαπραγμάτευτη θέση που εξέφρασε κατά τη συνάντηση με τον υπουργό Επικρατείας: καμιά απόλυση, κανένας άνεργος να μην προστεθεί στην ατέλειωτη στρατιά των ανέργων δημοσιογράφων.

Η ρύθμιση του άναρχου ραδιοτηλεοπτικού τοπίου δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι αποσπασματική. Μια συνεκτική και ενιαία ρύθμιση, απαιτεί την έναρξη διαδικασίας αδειοδότησης όλων των κατηγοριών τηλεοπτικών σταθμών θεματικών (ειδησεογραφικών, αθλητικών, ψυχαγωγικών) τοπικής και εθνικής εμβέλειας. Η ενιαία, άμεση και ταυτόχρονη, ρύθμιση του τοπίου θα έχει ευεργετικές συνέπειες στην απασχόληση των συναδέλφων των οποίων οι θέσεις εργασίας καθίστανται επισφαλείς λόγω του περιορισμού των αδειών.

Η ΠΟΕΣΥ ζητάει την έναρξη της διαδικασίας αδειοδότησης για το σύνολο των τηλεοπτικών σταθμών, ούτως ώστε όχι μόνο να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος των απωλειών θέσεων εργασίας, αλλά και να δημιουργηθούν νέες. Επιβάλλεται η  διαδικασία αδειοδότησης να περιλαμβάνει ρήτρες απασχόλησης μισθωτής εργασίας, με Συλλογικές Συμβάσεις, κατοχύρωση των εργασιακών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων, τήρηση του Κώδικα Δεοντολογίας και διασφάλιση του πλουραλισμού στην Ενημέρωση.

Σε μια περίοδο που η ανεργία των δημοσιογράφων και των άλλων εργαζομένων στα ΜΜΕ έχει “χτυπήσει κόκκινο”, προτεραιότητά μας ήταν και είναι η διασφάλιση των θέσεων εργασίας των συναδέλφων.

Η ΠΟΕΣΥ, προειδοποιεί ότι θα αντιδράσει δυναμικά στην περίπτωση που η διακηρυγμένη κυβερνητική απόπειρα για “ρύθμιση” του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου, αποβεί σε βάρος των υπαρχουσών θέσεων εργασίας και των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Σε κάθε περίπτωση οι ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί πανελλαδικής εμβέλειας θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι δεν θα λειτουργούν με λιγότερο προσωπικό από αυτό που ήδη απασχολούν και ότι, απεναντίας, θα πρέπει να δεσμευτούν να το ενισχύσουν με προτεραιότητα στους μακροχρόνια ανέργους του κλάδου.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΟΕΣΥ