Από την παράταξη Δημοσιογραφική Ανανέωση και Ενωτική Κίνηση Δημοσιογράφων (http://daekd.wordpress.com) της ΕΣΠΗΤ λάβαμε και δημοσιεύουμε:

«Μετά την δημοσιοποίηση της διαφημιστικής δαπάνης των τραπεζών (2015 και α' τρίμηνο 2016) και του ΚΕΕΛΠΝΟ περιμέναμε να ασχοληθούν οι συνδικαλιστικές ηγεσίες μας, τουλάχιστον με τα ποσά που έλαβαν οι εκδότες – δημοσιογράφοι, αλλά και όσοι «παραδοσιακοί» εκδότες και καναλάρχες χρωστούν σε απολυμένους και εργαζόμενους, απασχολούν «μαύρους» κ.λπ.

Επειδή αυτό δεν έγινε, προχωρήσαμε σε μια πρώτη συγκέντρωση και επεξεργασία των συγκεντρωτικών στοιχείων, τα οποία δημοσιοποιούμε και τα θέτουμε στην κρίση όλων, μαζί με ορισμένες «απορίες» μας, που ζητούν απάντηση.

Συγκεκριμένα:

1. Παραμένουν μέλη της ΕΣΗΕΑ απολαμβάνοντας τις παροχές τού προς χρεοκοπία ΕΔΟΕΑΠ, οι κ.κ. Γ. Κουρτάκης (2.466.626 ευρώ), Ν. Ευαγγελάτος (625.442 ευρώ), Α. Δελατόλας (477.825 ευρώ), Μ. Τριανταφυλλόπουλος (456.118 ευρώ), Χρ. Ράπτης (452.124 ευρώ), Α. Πίκουλας (414.462 ευρώ), Γρ. Νικολόπουλος (341.397 ευρώ), Π. Δημητριάδης (290.957 ευρώ), Π. Λεωτσάκος (283.215 ευρώ), Ν. Φελέκης (269.600 ευρώ), Γ. Κύρτσος (239.915 ευρώ), Τ. Χατζής (228.131 ευρώ), Γ. Μακρυγιάννης (108.839 ευρώ) κ.ά.; Θεωρούμε αυτονόητο φυσικά πως όσοι εξ αυτών είναι εγγεγραμμένοι στις Ενώσεις – μέλη της ΠΟΕΣΥ υποβάλλουν κανονικά κάθε χρόνο δήλωση «Πόθεν Έσχες», όπως έχουμε όλοι μας υποχρέωση.

2. Τα γνωστά «σενάρια» για έναν υγιή ΕΔΟΕΑΠ (πέρα από τη διεκδίκηση του όποιου «νέου πόρου» αποκλειστικά προς νομή για το συγκεκριμένο ΝΠΙΔ) περιλαμβάνουν όλους ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους στα ΜΜΕ και το διαδίκτυο ή εξαντλούνται στην απαλλαγή των επιχειρηματιών των ΜΜΕ (παραδοσιακών και νέων) από την υποχρέωσή τους να πληρώνουν εισφορές;

3. Απασχολούνται στις έντυπες και διαδικτυακές δραστηριότητες των κατ' ευφημισμό «συναδέλφων» μας μέλη Ενώσεων με ΔΠΥ, ανασφάλιστοι με αποδείξεις δαπάνης, με «μαύρα» ή (και πόσοι) ασφαλισμένοι ως μισθωτοί, στο ΕΤΑΠ ΜΜΕ ή στο ΙΚΑ; Έχουν ζητήσει οι Ενώσεις μας σχετικούς ελέγχους από την Επιθεώρηση Εργασίας ή στοιχεία για τους μισθωτούς, από το πρόγραμμα «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας;

4. Αναρωτήθηκε κανείς αν οι ΔΠΥ, οι «μαύροι», αλλά και όσοι απόμειναν μισθωτοί είναι/μπορούν να είναι «συνάδελφοι» με όλους τους πρώην δημοσιογράφους, νυν ιδιοκτήτες ΜΜΕ, στα «επαγγελματικά» σωματεία τους;

5. Ακόμα αναρωτήθηκε κανείς για τη σκοπιμότητα που εξυπηρετεί η λογική ότι ο μόνος τρόπος για να προστατευθεί ο πλουραλισμός στα ΜΜΕ είναι να απαλλάσσονται από τις εισφορές οι εργοδότες μας και να ελέγχουν τον (όποιο) νέο πόρο, οι (ολίγον) συνδικαλιστές – (πολύ) νταραβεριτζήδες, με την ίδια λογική που αυτό γινόταν έως τώρα και οδήγησε σε κατάρρευση τον ΕΔΟΕΑΠ;

Ζητάμε αμέσως απαντήσεις και συγκεκριμένες ενέργειες, ώστε να αποκλειστεί κάθε πιθανότητα δουλεμπορίου των ΔΠΥ και των «μαύρων» απελπισμένων και απολυμένων συναδέλφων, προς συγκεκριμένες επιχειρήσεις, με «συνδικαλιστικές» συστάσεις, πολλών κλαδικών «λαοπρόβλητων παραγόντων και προέδρων», με ποικίλα ψηφοθηρικά ανταλλάγματα».

* ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΠΕΡΙΕΧΟΥΝ:

mediaInc20k 
1. Το άθροισμα των εσόδων από ΚΕΕΛΠΝΟ (2014) και τράπεζες (2015 & Α' τρίμηνο 2016) για το σύνολο των ΜΜΕ (με ελάχιστο ποσό τα 20.000 ευρώ)

site20152016q1
2. Το άθροισμα των εσόδων από ΚΕΕΛΠΝΟ και τράπεζες (2015 & Α' τρίμηνο 2016) ΜΟΝΟ για τους αμιγώς internet-ικούς εκδότες

keelpno2014
3. Τα έσοδα από το ΚΕΕΛΠΝΟ που εισέπραξαν τα ΜΜΕ


Την ερχόμενη εβδομάδα θα πραγματοποιηθούν στην Αθήνα οι εργασίες ενός σπουδαίου παγκόσμιου εκδοτικού και κοινωνικού κινήματος: του Διεθνούς Δικτύου Περιοδικών Δρόμου (International Network of Street Papers Global Summit). Στις εργασίες θα παρευρεθούν και θα συμμετάσχουν πάνω από 120 άνθρωποι, από 59 περιοδικά δρόμου και 30 χώρες, και από τις 5 ηπείρους. Πρόκειται για ρεκόρ συμμετοχής στην ιστορία του δικτύου. Οικοδεσπότης του συνεδρίου είναι το ελληνικό περιοδικό δρόμου «σχεδία».

Από την Τρίτη 14 Ιουνίου και για τρεις μέρες (14 ώς και 16 Ιουνίου) πάνω από 120 σημαντικοί άνθρωποι απ’ όλα τα σημεία του πλανήτη θα συναντηθούν, θα συζητήσουν, θα ανταλλάξουν ιδέες, θα μεταφέρουν εμπειρίες και γνώσεις, σκέψεις, προβληματισμούς και προβλήματα, μα κυρίως θα προτείνουν τρόπους και λύσεις για την εξάλειψη της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού, στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στη Μελβούρνη, στο Μπουένος Άιρες, στη Σεούλ και στο Τορόντο. Όλα αυτά στο πλαίσιο του 20ου Διεθνούς Συνεδρίου Περιοδικών Δρόμου (International Network of Street Papers Global Summit), που φέτος θα πραγματοποιηθεί –για πρώτη φορά– στην Ελλάδα, με βασικό οικοδεσπότη το ελληνικό περιοδικό δρόμου «σχεδία».

Ως «μέρος της λύσης» («part of the solution») αυτοπαρουσιάζονται και είναι γνωστά παγκοσμίως τα περιοδικά δρόμου. Και γι΄ αυτές ακριβώς τις λύσεις πραγματοποιείται το συνέδριο της Αθήνας, σε μια εποχή που –μετρώντας ήδη έξι χρόνια κρίσης– το φως στην άκρη του τούνελ κάθε άλλο παρά αχνοφαίνεται, έστω, για τον απλό πολίτη.

Εξώφυλλα περιοδικών δρόμου απ’ όλο τον πλανήτη.
Συνολικά, αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν 112 περιοδικά δρόμου, σε 35 χώρες.

«Συναρπαστικό σκηνικό»

Το συνέδριο των περιοδικών δρόμου είναι ένα από τα κορυφαία του είδους του παγκοσμίως, τόσο όσον αφορά στη δημοσιογραφία μα, κυρίως, σε σχέση με τους τομείς της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, αλλά και της αλληλεγγύης στη βάση. Από τον απλό άνθρωπο στον απλό άνθρωπο.

«Η Αθήνα αποτελεί ένα συναρπαστικό σκηνικό για την εβδομάδα συζητήσεων, ντιμπέιτ, δράσεων και εκδηλώσεων. Μας ενδιαφέρει πολύ να μάθουμε για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες εργασίας σε συνθήκες ακραίας κοινωνικοοικονομικής κρίσης, τους τρόπους που οι άνθρωποι και η κοινωνία διαχειρίζονται την κρίση και τις σχέσεις τους. Γνωρίζουμε, επίσης, ότι τα μέλη του δικτύου μας έχουν πολλά να μάθουν από τις, γεμάτες πάθος και ένταση, καινοτόμες και δημοφιλείς πρωτοβουλίες τόσο της “σχεδίας” όσο και άλλων κοινωνικών οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στην Αθήνα. Η έννοια του περιοδικού δρόμου υπάρχει εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες, αλλά η “σχεδία”, ως ένα σχετικά νέο μέλος, έχει προσελκύσει το έντονο ενδιαφέρον του δικτύου μας για την πρωτοποριακή της προσέγγιση και τα προγράμματα που αναπτύσσει για να υποστηρίξει εκείνους που δοκιμάζονται σκληρά από την κρίση», δηλώνει η διευθύντρια του δικτύου Μαρί Άλνταμ (Maree Aldam) σχετικά με την επιλογή της Αθήνας για ένα τόσο σπουδαίο γεγονός.

Σιάτλ, 2015. Αναμνηστική φωτογραφία με το σύνολο των εκπροσώπων των
περιοδικών δρόμου, που συμμετείχαν στις εργασίες του περσινού συνεδρίου.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο, λοιπόν, ότι στο φετινό 20ο Διεθνές Συνέδριο ο αριθμός των συμμετεχόντων σπάει κάθε προηγούμενο ρεκόρ, καθώς έχουν εγγραφεί και θα παρακολουθήσουν τις εργασίες και όλες τις παράλληλες εκδηλώσεις 120 άνθρωποι, από 59 περιοδικά δρόμου και 30 χώρες του κόσμου.

Συνολικά, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του INSP, αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν 112 περιοδικά δρόμου, σε 35 χώρες και σε 24 γλώσσες. Οι δε αναγνώστες του υπολογίζεται ότι ανέρχονται στα 5,7 εκατομμύρια ανά έκδοση. Την περασμένη χρονιά, πουλήθηκαν συνολικά 23 εκατομμύρια περιοδικά δρόμου, σε όλο τον κόσμο. Από το ξεκίνημά του, πριν από τρεις περίπου δεκαετίες, το ξεχωριστό αυτό εκδοτικό και κοινωνικό κίνημα έχει υποστηρίξει πάνω από 300.000 αστέγους να υποστηρίξουν οι ίδιοι τους εαυτούς τους («Helping people help themselves»), μέσα από τη διανομή των περιοδικών/εφημερίδων, αλλά και του συνόλου των άλλων κοινωνικών προγραμμάτων που αναπτύσσονται σε κάθε χώρα.

«Αυτή η εξαιρετική προσέλευση πιστεύουμε πως οφείλεται στο ενδιαφέρον που παρουσιάζουν τόσο οι οικοδεσπότες μας, το περιοδικό δρόμου “σχεδία”, όσο και η πόλη που θα φιλοξενήσει το συνέδριο», σχολιάζει η Άλνταμ.

Πωλητές περιοδικών δρόμου. Από τη σύσταση του διεθνούς αυτού
εκδοτικού και κοινωνικού κινήματος έχουν υποστηριχθεί πάνω από
300.000 άστεγοι, απ’ άκρο σ’ άκρο του πλανήτη.

Η ατζέντα του συνεδρίου εστιάζει σε τέσσερις νευραλγικούς τομείς που αφορούν στην ανάπτυξη των περιοδικών δρόμου, αλλά και άλλων δομών αλληλεγγύης, που δεν έχουν απαραίτητα σχέση με τον εκδοτικό χώρο: Διαχείριση κρίσεων και υποστήριξη των ανθρώπινων δικτύων, εικαστικός σχεδιασμός και περιεχόμενο των εντύπων, καινοτομία και επιχειρηματική ανάπτυξη, ανεύρεση πόρων –οι οποίοι θα διασφαλίζουν την ανεξαρτησία και τη βιωσιμότητα των περιοδικών δρόμου–, στρατηγικός και επικοινωνιακός σχεδιασμός.

Και ανοιχτές συζητήσεις

Τo απόγευμα της Τρίτης 14 Ιουνίου (στις 16:00, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών) έχει προγραμματιστεί μια ενότητα («public event») ανοιχτή σε όλους εκείνους που ενδιαφέρονται να γνωριστούν με τον κόσμο των περιοδικών δρόμου, να ενημερωθούν για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν άλλες κοινωνίες, αλλά και τις λύσεις που προωθούνται για την αντιμετώπισή τους. 

Στη συζήτηση θα συμμετάσχουν  η επικεφαλής του INSP και διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου «The Big Life Group» Φέι Σέλβαν (Fay Selvan), ο διευθύνων σύμβουλος του αυστραλιανού «The Big Issue» Στίβεν Πέρσον (Steven Persson), η υπεύθυνη προγραμμάτων του περιοδικού «Megaphone» του Βανκούβερ Τζέσικα Χάνον (Jessica Hannon), ο αρχισυντάκτης του περιοδικού δρόμου «Bodo» του Ντόρτμουντ Μπαστιάν Πούττερ (Bastian Putter), ενώ ειδική προσκεκλημένη είναι η ιδρυτής και διευθύνουσα σύμβουλος του SMPLCT Lab Σίνθια Ελέν (Cynthia Hellen), που έχει έδρα τη Νέα Υόρκη. Η Ελέν θα παρουσιάσει ένα υποστηρικτικό κοινωνικό πρόγραμμα χαμηλού κόστους που απευθύνεται σε εκείνους που ζουν με λιγότερα από δύο δολάρια την ημέρα.

Περιοδικά δρόμου απ’ όλο τον πλανήτη. Συνολικά, αυτή τη στιγμή
κυκλοφορούν 112 περιοδικά δρόμου σε 35 χώρες.

Θα προηγηθεί (την Δευτέρα 13 Ιουνίου, στις 15:00) μια ανοιχτή συζήτηση με τη συμμετοχή εκπροσώπων περιοδικών δρόμου, δομών και υπηρεσιών αλληλεγγύης και θέμα το προσφυτικό. Η συζήτηση αυτή θα φιλοξενηθεί στο αμφιθέατρο του Ινστιτούτου Γκαίτε (Ομήρου 14-16). Συντονιστής θα είναι ο Μάικλ Φόγκελ (Michael Vogel) από το περιοδικό «Die Zeitschrift der Straße».

Οι πόρτες είναι ανοιχτές σε όλους, αλλά ο αριθμός των θέσεων σίγουρα περιορισμένος (την ενότητα θα παρακολουθήσουν και οι υπόλοιποι σύνεδροι), οπότε καλό είναι οι ενδιαφερόμενοι να σπεύσουν να κάνουν κράτηση των θέσεών τους (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., 213 0231220).

Οι εργασίες του συνεδρίου θα φιλοξενηθούν στο συνεδριακό κέντρο της Εθνικής Ασφαλιστικής (Λεωφ. Συγγρού 103-105), καθώς και σε χώρους της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Η Στέγη μαζί με την Εθνική Ασφαλιστική είναι και εκ των βασικών υποστηρικτών του συνεδρίου.

Πωλητής της «σχεδίας» στο κέντρο της Αθήνας. Η «σχεδία» πρωτοκυκλοφόρησε το 2013.
Είναι ένα από τα νεότερα μέλη του Διεθνούς Δικτύου Περιοδικών Δρόμου.

Για περισσότερες πληροφορίες: Περιοδικό Δρόμου «σχεδία»
Φράγκων 24, 546 25 Θεσσαλονίκη
Φαβιέρου 24-26, 104 38 Αθήνα
Τ: 2313 013605, 213 0231220
www.shedia.gr
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
f
: shedia.streetaper
tw: _shedia

Επειδή δεν πρέπει να αγνοούμε τις θέσεις της κυβερνητικής εκπροσώπου (της φωνής της κυβέρνησης) για τα ΜΜΕ, αναδημοσιεύουμε την ομιλία της στο δημαρχείο της Νάξου σε εκδήλωση της τοπικής οργάνωσης του ΣΥΡΙΖΑ.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν επίσης, ο δημοσιογράφος Κώστας Αρβανίτης, διευθυντής του ραδιοσταθμού "Στο Κόκκινο 104,5 FM" και η δημοσιογράφος Κατερίνα Ακριβοπούλου.

 

ΟΜΙΛΙΑ ΌΛΓΑΣ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ, ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΡΑ ΤΩ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΩ & ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΉΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ, ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ «ΔΙΑΠΛΟΚΗ, ΔΙΑΦΘΟΡΑ ΚΑΙ ΜΜΕ» 

που διοργάνωσε η ΟΜ ΣΥΡΙΖΑ Νάξου, το Σάββατο 4-6-2016, στο Δημαρχείο της Νάξου

Κυρίες και κύριοι, Φίλες και φίλοι,

Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση να έρθουμε, εδώ, στο όμορφο νησί σας.

Για να συζητήσουμε, μάλιστα, ένα ιδιαίτερα σημαντικό θέμα όπως η λειτουργία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και οι σχέσεις διαπλοκής που έχουν αναπτυχθεί με οικονομικά, επιχειρηματικά και πολιτικά συμφέροντα.

Ένα ζήτημα ιδιαίτερα σημαντικό που απασχολεί την κοινή γνώμη κα βρίσκεται στο επίκεντρο συζητήσεων, όπως αυτή που κάνουμε σήμερα εδώ.

Όπως γνωρίζεται ενδεχομένως δεν προέρχομαι από τον κλάδο της δημοσιογραφίας.

Είμαι γιατρός – ακτινολόγος στο επάγγελμα.

Ωστόσο, η ανάληψη των καθηκόντων της κυβερνητικής εκπροσώπου με έφεραν σε μία θέση καθημερινής τριβής με τα ΜΜΕ.

Μου δόθηκε η δυνατότητα και η ευκαιρία να διαμορφώσω – εκ του σύνεγγυς πια – μια πιο σαφή εικόνα γα τον τρόπο λειτουργίας των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.

Αυτήν την εμπειρία θα ήθελα να μοιραστώ σήμερα μαζί σας.

Θα επιχειρήσω, λοιπόν, να κάνω μια «ακτινογραφία» του τρόπου που λειτουργεί μέρους των ΜΜΕ καθώς και του τρόπου που αντιμετωπίζεται η κυβερνητική πολιτική.

Φίλες και φίλοι,

Νομίζω ότι η ετήσια έκθεση των Δημοσιογράφων χωρίς Σύνορα είναι η πλέον ενδεικτική για την κατάσταση που επικρατεί στα ελληνικά ΜΜΕ τα τελευταία χρόνια.

Σύμφωνα με αυτήν, η δημοσιογραφική ελευθερία στη χώρα μας κατρακύλησε 64 ολόκληρες θέσεις από το 2009 έως το 2014.

Πρόκειται για την πιο ραγδαία υποχώρηση παγκοσμίως.

Η Ελλάδα βρέθηκε στην «περίοπτη» 99η θέση.

Τη χαμηλότερη ως σήμερα.

Και αυτό, σε μία δημοκρατική χώρα στην οποία δεν διώκονται τα πολιτικά φρονήματα, δεν φυλακίζονται οι λειτουργοί των ΜΜΕ και δεν ασκείται βία στους δημοσιογράφους.

Καθόλου, βέβαια, τυχαίο ότι αυτό συνέβη στα χρόνια της εφαρμογής του πλέον ασφυκτικού προγράμματος λιτότητας και πάλι παγκοσμίως.

Ταυτόχρονα, η εφαρμογή του μνημονίου αποκάλυψε κάτι που ήδη, βέβαια, γνωρίζαμε.

Τη σχέση εξάρτησης των ΜΜΕ με το κράτος, το δημόσιο χρήμα και τις τράπεζες.

Μόλις οι κρατικοί πόροι στέρεψαν, η κρίση που προϋπήρχε, πήρε εκρηκτικές διαστάσεις.

Τα επόμενα χρόνια, μεγάλες εκδοτικές επιχειρήσεις συνέχισαν να υπάρχουν αποκλειστικά και μόνο χάρη στον τραπεζικό δανεισμό.

Τραπεζικός δανεισμός, ο οποίος σκανδαλωδώς σε κάποιες περιπτώσεις δεν μειώθηκε, όταν οι ροές για άλλες παραγωγικές επιχειρήσεις είχαν ήδη κοπεί με το μαχαίρι.

Ο δανεισμός, οι όροι με τους οποίους έγινε είναι, όπως γνωρίζετε και αντικείμενο της εξεταστικής που έχει συσταθεί στη Βουλή.

Διόλου τυχαίο, ότι τους πρώτους, πιο δύσκολους, μήνες της εφαρμογής των καταστροφικών προγραμμάτων λιτότητας η πληροφόρηση υπήρξε αυστηρά κατευθυνόμενη.

Άνωθεν κατευθυνόμενη.

Για την κατάσταση αυτή μίλησαν άλλωστε οι ίδιοι οι φορείς της. Έχουμε τις μαρτυρίες τους.

Αποκαλύφθηκαν οι τριγωνικές σχέσεις τρόικας – ελληνικών κυβερνήσεων – ΜΜΕ.

Θάφτηκαν όμως.

Όπως κρύφτηκαν σε μαξιλάρια κρισιμότατες δημοσιογραφικές πληροφορίες που αφορούσαν το μέλλον του ελληνικού λαού.

Διόλου τυχαία, επίσης, ότι συγκροτήματα Τύπου την περασμένη πενταετία επένδυσαν σε πρακτικές κοινωνικού αυτοματισμού.

Ενοχοποίησαν τμήματα των Ελλήνων εργαζομένων, καταδεικνύοντάς τους ως υπευθύνους για τα δεινά των υπόλοιπων εργαζομένων.

Οποιαδήποτε άποψη απέναντι στο μονόδρομο της λιτότητας αποδοκιμαζόταν.

Σε ορισμένες περιπτώσεις χαρακτηριζόταν ακόμη και επικίνδυνη.

Οι μαζικές αντιδράσεις ή αποσιωπούνταν ή υπερτονίζονταν ως βίαιες και καταστροφικές για την οικονομία, τον τουρισμό, την ασφάλεια των πολιτών.

Συνέπεια αυτής της διαμορφωμένης κατάστασης ήταν να συμβεί την περασμένη χρονιά το εξής τραγελαφικό:

Ενώ για όλα τα χρόνια η κριτική των ΜΜΕ στόχευε σχεδόν αποκλειστικά την αντιπολίτευση, όταν εμείς αναλάβαμε την εξουσία στράφηκε -και πάλι αποκλειστικά- στην κυβέρνηση.

Προφανώς η δημοσιογραφία οφείλει να ασκεί έλεγχο στην εξουσία.

Όχι όμως με όρους υπεράσπισης του καθεστώτος διαπλοκής και ανομίας δεκαετιών.

Αλλά για την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος.

Αντί αυτού, μετά και τη δεύτερη νίκη στις εθνικές εκλογές και εν όψει της εφαρμογής του νόμου για τις συχνότητες, μεγάλοι όμιλοι των ΜΜΕ ξεπέρασαν κάθε εσκαμμένο.

Επαναλαμβάνω, όχι στον έλεγχο και την κριτική της κυβέρνησης.

Αλλά με την παραγωγή εντυπωσιακών «αποκαλύψεων», οι οποίες όταν δεν είναι εντελώς ψευδείς, ήταν τραγικά παραποιημένες.

Είναι πραγματικά θλιβερό, άλλοτε κραταιά έντυπα, να πέφτουν στο επίπεδο της διαβόητης «μονταζιέρας».

Κάθε μέρα γινόμαστε μάρτυρες κραυγαλέα κατευθυνόμενων δημοσιευμάτων.

Είναι τόσο αγωνιώδης η προσπάθεια δημιουργίας εντυπώσεων, που κάνουν – επιτρέψτε μου – προχειροδουλειά.

Πώς στήνεται αυτού του είδους η αρθρογραφία;

Ως εξής:

Ο τίτλος συνήθως δεν συμφωνεί καν με το περιεχόμενο.

Επιλέγεται μόνο για να τραβήξει το μάτι και να δημιουργήσει εντυπώσεις, ακόμη -και κυρίως- σε όσους δεν διαβάσουν το άρθρο.

Ερμηνεύουν το ρεπορτάζ, ακόμη κι αν το σχόλιο δεν έχει καμία σχέση με το περιεχόμενό του και βέβαια την πραγματικότητα.

Δεκάδες τέτοια άρθρα, αν όχι εκατοντάδες, παράγονται και αναπαράγονται κάθε ημέρα στο διαδίκτυο.

Τα άρθρα αναρτώνται το πρωί – την ώρα δηλαδή της υψηλής επισκεψιμότητας.

Στόχος είναι να διαμορφώσουν -εκτός των άλλων- και την πολιτική ατζέντα της ημέρας.

Αφού ανέβει το άρθρο, ακολουθούν, λίγη ώρα αργότερα, καταγγελτικά δελτία Τύπου από τη ΝΔ και ακολούθως του Ποταμιού και του ΠΑΣΟΚ.

Ακριβώς στην ίδια γραμμή.

Το μεσημέρι και το απόγευμα, οι τηλεοράσεις, αναπαράγουν και διογκώνουν τον τίτλο..

Η εντύπωση μένει, γιατί ελάχιστοι θα ασχοληθούν με το περιεχόμενο.

Η διάψευση ή απάντηση είτε θα περάσει απαρατήρητη, είτε θα δημοσιευτεί συνοδευόμενη από απαξιωτικό σχόλιο του -ανώνυμου κατά κύριο λόγο- συντάκτη

Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι τα επικοινωνιακού τύπου πυροτεχνήματα είναι αναμενόμενα από μέρος του Τύπου.

Όχι όμως και από τον πολιτικό κόσμο ή από μερίδα του.

Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι το θέμα που προέκυψε με τις off shore εταιρίες.

Ένα δημοσίευμα, έγινε παντιέρα επί τρεις μέρες αλλά όταν το θέμα έφτασε στην πολιτική του ουσία, η Νέα Δημοκρατία υποχώρησε άτακτα από τη Βουλή.

Όταν αντιπολιτεύεσαι με βάση τα δημοσιεύματα και με όρους επικοινωνίας, θα πληρώσεις κάποια στιγμή το κόστος.

Αν παίζεις με τη φωτιά, κάποια στιγμή θα καείς.

Θα ήθελα να αναφερθώ και σε μια ακόμα πρακτική για την οποία δεν υπάρχει καμία δικαιολογία.

Είναι η πρακτική εξόντωσης προσώπων.

Η στοχευμένη, συντονισμένη και διαρκής εκτόξευση λάσπης σε επιλεγμένους ανθρώπους.

Πρόκειται για επιθέσεις, οι οποίες αγγίζουν τα όρια της διαπόμπευσης.

Σε πρόσωπα πολλές φορές που δεν προέρχονται καν από τον κύκλο της πολιτικής εξουσίας.

Πρόκειται για την παραδοσιακή πρακτική του «πες, πες, κάτι θα μείνει».

Σε αυτές τις περιπτώσεις, όπως καταλαβαίνετε, δεν θίγεται απλά η δημοσιογραφική δεοντολογία, αλλά τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα.

Και είναι αδιανόητη η σιωπή απέναντι σε τέτοια φαινόμενα.

Κυρίες και κύριοι,

Θεωρώ ότι το πρόβλημα έχει πολύ μεγαλύτερες προεκτάσεις.

Γιατί, αυτού του είδους η δημοσιογραφία απαξιώνει την πολιτική ουσία και ταυτόχρονα τη μαζική ενημέρωση.

Τα μεγάλα ζητήματα για τα οποία απαιτείται δημόσιος πολιτικός διάλογος, έλεγχος και λογοδοσία μπαίνουν στο περιθώριο.

Και η πολιτική ζωή κινείται με όρους επικοινωνίας και εντυπώσεων.

Διαμορφώνεται μία πραγματικότητα όπου οι πολιτικοί δεν εκφράζουν πολιτικό λόγο και οι πολίτες αρνούνται να ακούσουν, να διαβάσουν και τελικά να ενημερωθούν.

Ο συνδυασμός αυτός είναι καταστρεπτικός.

Γιατί οδηγεί νομοτελειακά στην έκπτωση της θεσμικής λειτουργίας της Δημοκρατίας.

Εμείς, η Αριστερά, έχοντας πια το τιμόνι της εξουσίας, είμαστε εξουσιοδοτημένοι από τον ελληνικό λαό να πάρουμε πρωτοβουλίες.

Και το κάνουμε.

Δημιουργούμε ένα σύγχρονο, υγιές και διάφανο πλαίσιο λειτουργίας των ΜΜΕ.

Προστατεύουμε τόσο το δημόσιο χαρακτήρα των συχνοτήτων, όσο και τις συνθήκες εργασίας.

Αποκόπτουμε τον ομφάλιο λώρο του κράτους με χρεοκοπημένους ιδιοκτήτες καναλιών και εφημερίδων.

Πιο συγκεκριμένα οι μεταρρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση για την εξυγίανση των ΜΜΕ είναι οι εξής:

1ον: η διαδικασία για την προκήρυξη των αδειών για τις τηλεοπτικές συχνότητες προχωρά κανονικά.

Για πρώτη φορά από τότε που απελευθερώθηκε η ιδιωτική τηλεόραση στην Ελλάδα μπαίνει μία τάξη.

Οι ιδιοκτήτες καλούνται να πληρώσουν την παραχώρηση ενός δημόσιου αγαθού σε αυτούς.

Τον Ιούλιο θα ανακοινωθεί η λίστα των προεπιλεγέντων και ως τις αρχές Αυγούστου ο οριστικός κατάλογος των συμμετεχόντων.

Η διαδικασία θα γίνει καλύπτοντας αυστηρότατα στάνταρ διαφάνειας:

από διεθνή εταιρεία Ορκωτών Ελεγκτών που επιλέγεται με ανοικτό διαγωνισμό.

Επίσης, για πρώτη φορά ορίζεται ένα αυστηρό πλαίσιο εργασιακής προστασίας και ασφάλειας.

Μπαίνει τέλος στις «εργασιακές γαλέρες», όπως οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι χαρακτηρίζουν πολλές επιχειρήσεις media.

Αύριο ανακοινώνεται, από τον Νίκο Παππά, το ρυθμιστικό πλαίσιο των διαδικτυακών ΜΜΕ.

Θα μπει τάξη σε αυτό το άναρχο τοπίο που γεννά διαφθορά.

Μην ξεχνάτε ότι μέσα από ενημερωτικού χαρακτήρα σελίδες του διαδικτύου λειτουργούσε το κύκλωμα εκβιαστών που αποκαλύφθηκε πρόσφατα.

Θυμίζω επίσης, ότι ακόμα δεν έχουν δοθεί απαντήσεις για τις σχέσεις που φέρονται να είχαν μέλη του κυκλώματος με το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Όταν ζητήσαμε εξηγήσεις, όχι για εμάς αλλά για τον ελληνικό λαό, λάβαμε – έλαβα – μηνύσεις.

Οι προκάτοχοί μας επέτρεψαν να μεγαλώσει άλλη μία πληγή στο χώρο της ενημέρωσης.

Αναφέρομαι σε επιχειρήσεις με άγνωστο ιδιοκτησιακό καθεστώς και εργαζόμενους «τρίτης κατηγορίας», χωρίς δικαιώματα και μισθούς πείνας.

Εμείς την κλείνουμε αυτήν την πληγή.

Για να ολοκληρώσω.

Έχουμε προχωρήσει με γρήγορα βήματα και στον έλεγχο της κρατικής -και όχι μόνο- διαφήμισης στα ιδιωτικά ΜΜΕ.

Ελέγχουμε το τεράστιο σκάνδαλο του ΚΕΕΛΠΝΟ, μέσω της διαφήμισης του οποίου παρασιτούσαν δεκάδες μικρομάγαζα στο χώρο της ενημέρωσης.

Και βέβαια δημοσιεύτηκαν οι λίστες με τους αποδέκτες και τα ποσά της διαφημιστικής δαπάνης τραπεζών, όλα αυτά τα χρόνια που οι Έλληνες πολίτες δέχονταν συνεχείς περικοπές για να διασωθεί το τραπεζικό σύστημα.

Αυτά είναι και τα όριο του θεσμικού μας ρόλου.

Για την ίδια τη δημοσίευση, τον κώδικα δεοντολογίας, το ποιοτικό επίπεδο της μαζικής ενημέρωσης και του δημόσιου λόγου, υπεύθυνοι είναι οι λειτουργοί της δημοσιογραφίας.

Τελικός κριτής σε κάθε περίπτωση είναι κάθε πολίτης ξεχωριστά, τη στιγμή που μετουσιώνεται από παθητικό δέκτη πληροφορίας, σε ενεργό και ενσυνείδητο αξιολογητή της.

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η Φωνή της Ελλάδας, το Παγκόσμιο Ραδιόφωνο της ΕΡΤ απευθύνεται στους έλληνες του κόσμου, αλλά και στους φιλέλληνες όπου γης. Η Φωνή της Ελλάδας, προσπαθεί με όλες τις δυνάμεις της να υπηρετεί με εθνική υπευθυνότητα την ουσιαστική γέφυρα, την ομογένεια. Τα τελευταία χρόνια της βαθιάς ανθρωπιστικής και οικονομικής κρίσης, χιλιάδες νέοι άνθρωποι, εξειδικευμένο εργατικό προσωπικό αλλά και επιστήμονες έχουν εγκαταλείψει τη χώρα μας αναζητώντας μία καλύτερη ζωή. Δυστυχώς, οι σύγχρονοι έλληνες μετανάστες, στη χώρα που επέλεξαν να «χτίσουν» τη ζωή τους στην πλειονότητα τους δεν συμμετέχουν στις ελληνικές κοινότητες και στην εκκλησία μας. Τα παιδιά τους δεν παρακολουθούν τα ελάχιστα πια ελληνικά σχολεία.   

Οι εργαζόμενοι της Φωνής της Ελλάδας, είναι οι μοναδικοί που προσπαθούν με εκπομπές ενημερωτικές, ψυχαγωγικές, πολιτιστικές να «κρατήσουν» την επαφή με τους ξενιτεμένους μας. Έχουμε την αγωνία, ότι η τρίτη και η τέταρτη γενιά μεταναστών θα γνωρίζουν τα ελάχιστα για τις ρίζες τους και τον πολιτισμό της γενέτειράς τους.

Ο σημαντικότερος κρίκος με την πατρίδα είναι η γλώσσα.

Εκφράζουμε την ανησυχία μας με όλους τους τρόπους και έχουμε απευθυνθεί σε όλους τους αρμόδιους φορείς εντός και εκτός Ελλάδας για να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το πρόβλημα της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας.

Θεωρούμε, ότι ένας προσφιλής τρόπος για να προσεγγίσουμε τα ελληνόπουλα προσχολικής ηλικίας είναι τα ελληνικά παραμύθια. Έτσι, συνεργαστήκαμε με τη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και δημιουργήσαμε μία ραδιοφωνική εκπομπή με τίτλο «Τα Παραμύθια της Φωνής της Ελλάδας». Οι σπουδαστές της σχολής αφιλοκερδώς γράφουν τα παραμύθια τα οποία δραματοποιούν, τη μουσική τα τραγούδια και τα ηχογραφούν στο στούντιο της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό! Οι σπουδαστές είναι ενθουσιασμένοι και με απόλυτη υπευθυνότητα προσφέρουν τις γνώσεις και το ταλέντο τους για τον ιερό αυτό σκοπό:

Να κάνουν την ελληνική γλώσσα γοητευτική και να εμφυσήσουν στα ελληνόπουλα της διασποράς την αγάπη για την Πατρίδα τους, την Ελλάδα!

Τα δραματοποιημένα ελληνικά παραμύθια μεταδίδονται σε ολόκληρο τον κόσμο μέσα από τις συχνότητες της Φωνής της Ελλάδας, το internet http://webradio.ert.gr/i-foni-tis-elladas/ και το facebook: www.facebook.com/voiceofgreece.ert Επίσης μεταδίδονται και από ελληνόφωνους ραδιοφωνικούς σταθμούς του κόσμου.

Τα Παραμύθια της Φωνής της Ελλάδας έχουν τεθεί :
-Υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού Υπουργείου  Εξωτερικών
-Υπό την αιγίδα της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO.


Τηλ επικοινωνίας : 210 6066238 – 6066815-16
Δ/ντρια της ΦΩΝΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
κ. Γιάννα Τριανταφύλλη
κιν.   6975885096
Ταχ. Δ/νση  : Λ. Μεσογείων 432, Τ.Κ. 153 42 Αγ. Παρασκευή
Ηλ. Δ/νση: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.